طراحی سایت با وردپرس - راحت کد

طراحی سایت با وردپرس - راحت کد

طراحی سایت با وردپرس آموزش جامع برای مبتدی‌ها!

همان‌طور که میدانید داشتن یک وب‌سایت برای شروع فعالیت در دنیای تجارت الکترونیک ضروری است، اگر قرار است به صورت حرفه‌ای وارد این بازار شوید و در کنار رقبای نامدارتان بایستید قطعاً نیازمند طراحی سایت حرفه‌ای هستید، ما در راحت کد خدمات کاملی در زمینه طراحی سایت و اپلیکیشن به مشتریان خود ارائه می‌کنیم؛ اما اگر حرفه‌ای بودن در شروع کار اهمیت چندانی برای شما ندارد یا می‌خواهید یک وب‌سایت شخصی در حوزه‌های خبری، سرگرمی یا دانستی های روز داشته باشید آموزش صفر تا صد طراحی سایت با وردپرس را در این مقاله از راحت کد از دست ندهید.

وب‌سایت‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از وب‌سایت‌ها با هدف فروش و بعضی دیگر تنها با هدف ایجاد یک پایگاه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند. با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه خواهید شد تعداد بسیار زیادی سایت تجاری، فروشگاهی، خبری، سرگرمی، آموزشی و … در حال فعالیت در این فضا هستند. در این مقاله قرار است طراحی سایت با وردپرس را به ساده‌ترین شکل ممکن به شما آموزش دهیم که اگر قصد دارید در هر یک از این زمینه‌ها فعالیت داشته باشید با کمترین هزینه سایت خود را افتتاح کنید.

اهداف طراحی سایت با توجه به زمینه فعالیت وب‌سایت‌ها کاملاً متفاوت است؛ اما چیزی که اهمیت دارد هدف از ساخت سایت نیست بلکه کیفیت طراحی آن است. شما می‌توانید در هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشید و با رعایت اصول طراحی سایت، بهینه‌سازی فضای کاربری و هدف‌گذاری سئو در لیست موفق‌ترین وب‌سایت‌ها اطلاعات و خدمات موردنظرتان را به مشتریان یا بازدیدکنندگان هدف خود نشان دهید. راحت کد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند!

در ادامه این مقاله قصد داریم دوره طراحی سایت با وردپرس را در 7 مرحله به شما ارائه کنیم.

  • مرحله 1: انتخاب نام و نام دامنه
  • مرحله 2: ثبت دامنه
  • مرحله 3: دریافت هاست برای وب‌سایت
  • مرحله 4: نصب وردپرس
  • مرحله 5: نصب قالب وردپرس
  • مرحله 6: اضافه کردن محتوا
  • مرحله 7: توسعه و بهینه‌سازی سایت

این دوره توسط راحت کد به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، کافیست توضیحات این مقاله را اجرا کرده و کمتر از 100 ساعت برای ایجاد وب‌سایت شخصی خود وقت بگذارید. ورود شما را به دنیای جذاب تجارت الکترونیک تبریک می‌گوییم.

مرحله 1: انتخاب نام و خرید دامنه در طراحی سایت با وردپرس

به نظر ما سخت‌ترین مرحله طراحی سایت با وردپرس همین مرحله نخست یعنی انتخاب نام و نام دامنه است. در واقع این مهم‌ترین مرحله ایست که باید برای به سرانجام رساندنش حسابی وقت بگذارید. مراحل بعدی پس از انتخاب نام و ثبت دامنه به وقت و حساسیت زیادی نیاز ندارند.

پیش از شروع مرحله اول در طراحی سایت با وردپرس رایگان باید به شما بگوییم دامنه چیست. اگر مبتدی باشید احتمالاً در شناخت مفاهیم اولیه ضعیف هستید. به زبان ساده دامنه آدرس وب‌سایت شما در فضای اینترنت است. درواقع همان آدرسی که برای ورود به یک سایت در نوار جستجو وارد می‌کنید دامنه هر سایتی است. دامنه یک سایت باید اصولی و درست انتخاب شود. نام دامنه باید:

  • ساده و کوتاه باشد.
  • به راحتی در ذهن بماند.
  • نوشتار آن تنها به یک شکل ممکن باشد.

برای مثال نام راحت کد وقتی به شکل انگلیسی نوشته شود هر سه فاکتور بالا را دارد. Rahatbin ساده و کوتاه است، در ذهن می‌ماند و نوشتار آن به شکل دیگری مطرح نیست؛ اما برای مثال کلمه‌ی گوشی در انگلیسی به سه شکل gooshi، goushi و gushi نوشته می‌شود.

فراموش نکنید که انتخاب نام و نام دامنه را باید هم‌زمان با یکدیگر پیش ببرید چراکه ممکن است نامی که برای معرفی خدمات یا محصولات خود در دنیای تجارت الکترونیک انتخاب می‌کنید پس از شما ثبت یا خریداری شده باشد. پس نامی انتخاب کنید که دامنه مشابه آن برای ثبت توسط شما موجود باشد. به همین دلیل است که ما در این مقاله آموزشی دو مرحله‌ی «نام‌گذاری کسب‌وکار» و «انتخاب نام دامنه» را در یک مرحله باهم آورده‌ایم.

مرحله 2: ثبت نام دامنه

مبتدی‌ها معمولاً ثبت دامنه و خرید هاست یا میزبانی سایت را باهم اشتباه می‌گیرند. ثبت دامنه در واقع به معنای ثبت و خرید نامی است که در مرحله قبل انتخاب کردید، این عبارت آدرس وب‌سایت شماست، اما هاست فضایی است که اطلاعات وب‌سایت شما بر روی آن نگهداری می‌شود.

شما می‌توانید ثبت دامنه سایت خود را به شرکتی که برای دریافت هاست یا میزبانی سایت انتخاب کرده‌اید، بسپارید اما طبیعت باید هزینه آن را به صورت جداگانه پرداخت کنید. به نظر ما حالا تصمیم گرفته‌اید خودتان برای طراحی سایت با وردپرس اقدام کنید این مراحل یعنی انتخاب نام و ثبت دامنه را هم به تنهایی پیش ببرید.

در این مرحله باید یک شرکت ثبت نامه معتبر انتخاب کنید، توجه داشته باشید که صرفه‌جویی در این مرحله احتمالاً برایتان گران تمام می‌شود. بعضی شرکت‌های ثبت دامنه با دریافت هزینه کمتر دامنه منتخب ما را ثبت اما مالکیت آن را به طور کامل به شما نمی‌سپارند. هنگام ثبت دامنه مطمئن شوید، دامنه حتماً با مالکیت کامل به نام شما ثبت شود.

مرحله 3: دریافت هاست در طراحی وب‌سایت با وردپرس

مبتدی‌ها تصور می‌کنند در صورت طراحی سایت با وردپرس دیگر نیازی به هاست نخواهند داشت این در صورتی است که شما تنها برای ساختن وب‌سایت خود از وردپرس استفاده می‌کند و هنوز هم برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود در اینترنت به فضایی به نام هاست یا میزبانی وب نیازمندید.

میزبانی وب یا همان وب هاست در واقع فضایی را روی سرور فراهم می‌کند تا بتوانید وب‌سایت خود را به صورت آنلاین در دسترس همگان قرار دهید؛ به عبارت دیگر هاست یا میزبانی وب سروری است که شما اطلاعات سایت خود را بر روی آن بارگذاری می‌کنید تا به این وسیله وب‌سایت خود را در اینترنت به اشتراک بگذارید.

فراموش نکنید شرکتی که خدمات هاست و میزبانی وب سایت خود را از آن دریافت می‌کنید باید سرعت بالا، امنیت و پشتیبانی قوی را ضمانت کند تا هیچ نگرانی از بابت سایت خود نداشته باشید.

چنانچه مبتدی هستید و می‌خواهید با کمترین هزینه در طراحی سایت با وردپرس موفق باشید پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی برای انتخاب و خرید هاست این مقاله «انتخاب یک هاست خوب چه اهمیتی دارد؟» را بر روی وبلاگ ما بخوانید. با راحت کد انتخاب یک هاست خوب سخت نیست، ما جنبه‌های مختلف هاستینگ‌ها را بررسی کرده و سعی می‌کنیم بهترین‌هاست را برای وب‌سایت شما انتخاب کنیم.

طراحی سایت با وردپرس - راحت کد

مرحله 4: نصب وردپرس بر روی هاست

حالا نوبت به نصب وردپرس رسیده است، طبیعت بدون این مرحله طراحی سایت با وردپرس بی‌معناست شما برای ساخت سایت خود بر روی وردپرس نیازمند این هستید که سیستم مدیریت وردپرس را بر روی هاست خود نصب کنید. بعد از نصب وردپرس آدرس www.YOURDOMAIN.com/wp-admin را در مرورگر خود وارد کرده تا به پنل وردپرس سایتتان وارد شوید البته در این مرحله نیازمند وارد کردن نام کاربری و رمز عبور هستید که در ابتدای این مرحله هنگام نصب وردپرس بر روی هاست خود وارد کرده بودید.

بهتر است مراحل طراحی سایت با وردپرس را در همین مرحله متوقف کنید، کمی درباره فضای وردپرس تحقیق کنید، نحوه کار با بخش‌های مختلف وردپرس و همچنین پیکربندی اولیه تنظیمات سایت را یاد بگیرید و بعد باقی مراحل را دنبال کنید. به زودی مقاله‌ای تحت عنوان نحوه کار با وردپرس در وبلاگ راحت کد منتشر می‌کنیم که قطعاً لازمه‌ی آموزش طراحی سایت با وردپرس خواهد بود.

مرحله 5: انتخاب و نصب یک قالب وردپرس

بعد از پیکربندی اولیه باید یک قالب وردپرس نصب کنید. در انتخاب قالب دقت کافی به خرج دهید، هرچه باشد وردپرس قلب وب‌سایت شماست که را زنده و در حال اجرا نگه می‌دارد. هرچه در چیدمان و کار با آن دقت بالاتری داشته باشید سلامت سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که وردپرس از محبوب‌ترین ابزارهای طراحی سایت رایگان است قالب‌های آن نیز هرروز بیشتر از قبل رشد و توسعه پیدا می‌کنند همین مسئله باعث شده تا طراحی سایت با وردپرس سریع و کم‌هزینه باشد. برای تعیین قالب وردپرس می‌توانید به یک سایت فروش قالب مراجعه کنید، پیش‌نمایشی از قالب‌ها ببینید و در نهایت قالب مدنظر خود را انتخاب و خریداری کنید. همچنین می‌توانید با جستجوی عبارت قالب رایگان وردپرس به صدها قالب رایگان برای بارگذاری در سایت خود دسترسی پیدا کنید.

پس از خرید یک قالب، وارد پنل وردپرس وب‌سایت خود شوید، به تنظیمات قالب وردپرس بروید و قالب خود را آپلود کنید. تنظیمات Theme در قسمت Appearance در منوی نوار کناری وردپرس قرار دارند. برای آپلود قالب رایگان یا خریداری شده، باید روی «Add new» و «Upload Theme» کلیک کنید.

مرحله 6: بارگذاری محتوا در طراحی سایت با وردپرس

اکنون زمان ایجاد صفحات مجزا برای سایت شماست. وردپرس به شما کمک می‌کند تا این مرحله را به راحتی انجام دهید. به طور کلی بر روی وردپرس با دو نوع محتوا روبرو هستید: صفحات و پست‌ها.

پست‌ها را به عنوان پست‌های وبلاگی در نظر بگیرید که در بخش “وبلاگ” یک سایت منتشر می‌شوند. اگر قصد ندارید بر روی سایت خود یک وبلاگ داشته باشید، می‌توانید به طور کامل از آپلود این دست پست‌ها صرف‌نظر کنید؛ و اما بخش صفحات، مربوط به صفحات دائمی در وب‌سایت شماست که چند مورد از اصلی‌ترین آن‌ها شامل صفحه‌ی درباره، صفحه‌ی تماس با و صفحات مربوط به معرفی خدمات یا محصولات است.

به طور کلی در طراحی سایت با وردپرس شما باید برای ایجاد چند صفحه اصلی محتوای اثربخش و باکیفیت طراحی و تولید کنید:

  1. صفحه اصلی یا صفحه‌ی فرود که قالب وردپرس شما معمولاً تنظیماتی برای این صفحه دارد.
  2. صفحه تماس که برای ایجاد آن باید یک صفحه جدید ایجاد کنید و یک افزونه فرم بر روی وردپرس نصب کنید تا بتوانید فرمی برای ارائه اطلاعات تماس به صفحه اضافه کنید.
  3. صفحه درباره‌ی ما که شامل اطلاعاتی درباره شما و برند شماست. بر روی این صفحه داستان جذابی برای شروع کسب‌وکار و فعالیت خود بنویسید.
  4. صفحات محصول یا خدمات که برای معرفی خدمات یا محصولات اصلی در نظر گرفته می‌شود. بهتر است برای هر نوع خدماتی که ارائه می‌کنید یک صفحه اختصاصی در نظر بگیرید.
  5. صفحه وبلاگ که برای به اشتراک‌گذاری مقالاتی مرتبط با نوع فعالیت شماست. وجود این صفحه شاید چندان ضروری به نظر نرسد اما نقطه‌ی تعامل شما با مخاطبانتان است و بر رشد سایت شما در موتورهای جستجو بسیار تأثیرگذار است.

مرحله 7: به توسعه وب‌سایت خود ادامه دهید

تا اینجا در طراحی سایت با وردپرس به موفقیت رسیده‌اید اما داشتن یک سایت فعال نیازمند تلاش برای توسعه و به‌روزرسانی است. شما اکنون یک سایت زیبا و کاملاً کارآمد دارید اما همیشه تنظیمات اضافی زیادی وجود دارد که می‌توانید در سایت خود انجام دهید؛ می‌توانید به تعداد افزونه‌های وردپرس اضافه کنید این کار سایت شما را ارتقا می‌دهد، پست‌های وبلاگی خود را به روز کنید تا همیشه در صفحات مرتبط گوگل به مخاطبان نشان داده شوید و … البته که انجام کارهای اضافی کاملاً اختیاری است و بستگی به اولویت‌ها و اهداف شما دارد. وب‌سایت چیزی است که همیشه در حال تکامل است و توسعه و گسترش آن گسترش کسب‌وکار شماست.

طراحی سایت با وردپرس - راحت کد

طراحی سایت با وردپرس به صورت حرفه‌ای

با آموزش صفر تا صد طراحی سایت با وردپرس می‌توانید یک سایت خوب داشته باشید اما برای حرفه‌ای بودن همیشه نیازمند تخصص هستید. یک طراح سایت حرفه‌ای قادر است از زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژي‌های مختلفی مانند HTML، CSS، PHP یا هر زبان و تکنولوژی دیگری مربوط به طراحی سایت استفاده کند. متخصصان این حوزه معمولاً از کد HTML برای برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها و از CSS برای استانداردسازی زبان بصری استفاده می‌کنند. در نهایت هدف کلی این است که یک تجربه باکیفیت را به مخاطبان خود ارائه دهید و همچنین رتبه بالاتری در گوگل دریافت کنید.

اگر هیچ تخصصی در حوزه طراحی و ساخت سایت و اپلیکیشن ندارید و به داشتن یک سایت معمولی رضایت نمی‌دهید، بهتر است راه اندازه سایت خود را به یک تیم متخصص بسپارید. ما در راحت کد برای استارتاپ های نوپا شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم، کافیست طراحی سایت نوپای خود را به تیم طراحی وب‌سایت راحت کد بسپارید و دیگر هیچ نگرانی درباره برندینگ و سئو آن نداشته باشید.

ما در مجموعه راحت کد با هاستینگ (Hosting) و سئوی سایت، سرعت و جایگاه عالی سایت شما را تضمین می‌کنیم. گذشته از طراحی سایت با وردپرس در گروه ما مجموعه‌ای از بهترین گرافیست‌ها و کد نویسان همراه شما خواهند بود تا هر نوع سایتی را برای شما کد نویسی و طراحی کنند. همچنین شما می‌توانید از طریق لینک زیر نمونه کارهای طراحی سایت تیم راحت کد را با جزئیات مشاهده کنید.

نمونه کارهای طراحی سایت و اپلیکیشن راحت کد

طراحی سایت با وردپرس آموزش جامع برای مبتدی‌ها!

You May Also Like