راحت کد | چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم

چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم

کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign)

کمپین تبلیغاتی به معنی برنامه تبلیغاتی جامع می باشد. یک کمپین با تبلیغات ساده و انفرادی که شرکتها انجام می دهند تفاوت زیادی دارد. گاهی اوقات افراد تصور می کنند که با اجرای چند تبلیغات مانند تبلیغات محیطی و یا رسانه ای یک کمپین اجرا کرده اند، در صورتی که ماهیت کمپین بسیار پیچیده تر و مفصل تر از یک کار تبلیغاتی است.

در تعریف کمپین تبلیغاتی باید گفت که کمپین به معنی طراحی و اجرای یک برنامه تبلیغاتی همه جانبه و فراگیر است که در آن اهداف طرح، مخاطبان، پیام قابل ارسال، زمان اجرا و بودجه بطور دقیق از قبل مشخص شده و با اجرای آن مخاطبان و جامعه هدف به اهداف مورد نظر ترغیب و هدایت می شوند.

همانطور که مشاهده شد کمپین تبلیغاتی چیزی فراتر از یک تبلیغات است. برای اجرای یک کمپین باید از قبل برنامه ریزی نمود. اینکه چه هدفی از اجرای کمپین وجود دارد، مخاطبان را چگونه انتخاب نمود و از کدام نوع تبلیغات برای رسیدن به هدف بهره برداری کرد، نیاز به برنامه ریزی جامعی دارد.

انواع کمپین های تبلیغاتی که توسط شرکتها و سازمانهای موفق اجرا می شوند، موجب دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان شده و رشد و توسعه آنها را به همراه دارند. در ادامه به بررسی عوامل موثر در طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق می پردازیم.

 

اصول طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

بطور کلی برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق نیاز به در نظر گرفتن چند عامل کلیدی داریم. اجرای هر کمپین بدون در نظر گرفتن عوامل ذیل و یا کمبود یکی از آنها منجر به اجرای ناقص پروژه و عدم دستیابی کامل به اهداف مد نظر خواهد شد. برای داشتن یک برنامه کامل تبلیغاتی نیاز به موارد ذیل می باشد:

هدف کمپین تبلیغاتی:

هدف از اجرای کمپین چیست؟ آیا هدف افزایش فروش و سودآوری سازمان است؟ آیا هدف افزایش فروش محصول و یا خدمت خاصی است؟ آیا هدف معرفی برند و افزایش آگاهی مخاطبان است؟ اینکه هدف از برنامه ریزی و اجرای کمپین چه می باشد، بسیار حائز اهمیت است. برخی سازمانها تصور می کنند که تنها هدف از اجرای کمپین تبلیغاتی افزایش فروش است. در صورتی که سازمانهای موفق علاوه بر افزایش فروش به اهداف دیگری همانند معرفی برند، افزایش آگاهی مخاطبان، معرفی محصول جدید، ایجاد حس خاص و منحصر بفرد استفاده از محصولی خاص در مشتری و نظیر آن می تواند باشد.

انتخاب جامعه مخاطبان کمپین تبلیغاتی:

یکی دیگر از عوامل کلیدی در طراحی و اجرای کمپین بررسی مخاطبان مورد نظر است. اینکه قصد داریم کمپین را برای چه نوع افرادی اجرا کنیم اهمیت زیادی دارد. انتخاب جامعه هدف، موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، موقعیت اجتماعی، شغل، میزان پراکندگی جمعیت و بسیاری موارد دیگر در این بخش باید مشخص گردند.

اصول طراحی کمپین تبلیغاتی

انتخاب پیام مناسب با اهداف کمپین تبلیغاتی:

بعد از تعیین هدف و نوع مخاطبان، نوبت به انتخاب بهترین پیام می گردد. اینکه می خواهیم برای چه نوع محصول و خدمتی تبلیغات کنیم و آن محصول در کجای چرخه عمر خود قرار گرفته، اهمیت زیادی دارد. معرفی محصول جدید با معرفی محصولی که در اوج خود قرار دارد و یا محصولی که در آخر دوره تولید و عرضه است با هم تفاوت دارند. از طرفی انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی متناسب با اهداف کمپین باید باشد.

انتخاب رسانه مناسب برای اجرای کمپین تبلیغاتی:

مراحل قبل جزو برنامه ریزی کمپین محسوب می شدند. در مرحله اجرا باید در درجه اول رسانه تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنیم. تعداد زیادی رسانه های تبلیغاتی وجود دارند که به روشهای مختلف می توان به اجرای تبلیغات پرداخت. برای انتخاب رسانه مناسب باید متناسب با جامعه هدف و مخاطبان کمپین، رسانه ای که بیشترین نزدیکی را با آنها دارد انتخاب نمائید.

به عنوان مثال می توان از ایجاد یک غرفه نمایشگاهی در محل برگزاری اجلاس سالیانه کنگره پزشکی برای کمپین تبلیغاتی استفاده نمود. بدیهی است که در اینجا مخاطبان جامعه پزشکی کشور هستند. بدین ترتیب سایر انواع رسانه های دیگر متناسب با مخاطبان کمپین قابل بررسی و انتخاب است.

هدف کمپین تبلیغاتی می تواند برندینگ و افزایش سطح آگاهی از برند باشد

تعیین بودجه اجرای کمپین تبلیغاتی:

تعیین بودجه مهمترین قسمت کار است. بدون داشتن بودجه نمی توان کمپین به راه انداخت و از طرفی محدودیت بودجه موجب کنار گذاشتن بسیاری از روشهای اجرا می شود. بنابراین این قسمت باید به دقت بررسی و مشخص شود. تعیین بودجه کمپین بطور ناخودآگاه بر روش اجرای کمپین تاثیر می گذارد، لذا این قسمت بسیار مهم است.

اجرای کمپین تبلیغاتی:

برای اجرای کمپین باید یک برنامه مدون طراحی و زمان بندی هر یک از مراحل کمپین در آن مشخص گردد. با داشتن یک برنامه دقیق زمانبندی شده امکان اجرای دقیق کمپین وجود دارد.

طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی کاری تخصصی و دقیق است، لذا در صورتی که به درستی اجرا نشود، نتیجه کار منفی خواهد بود. اگر قصد طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی دارید، آژانس خدمات کسب و کار راحت کد Rahatbin به شما پیشنهاد می شود. راحت کد مجری تخصصی انواع کمپین های تبلیغاتی در کشور برای سازمانهای بزرگ بوده و کارنامه موفقی در این زمینه دارد.

نکات مهم در طراحی کمپین تبلیغاتی

برای اجرای موفق و صحیح یک کمپین تبلیغاتی توجه به برخی نکات الزامی است. اولین نکته انتخاب اهداف دقیق از اجرای کمپین است. اینکه تصور کنیم اجرای کمپین تنها برای افزایش فروش است تصوری اشتباه است. البته سایر اهداف کمپین بطور غیر مستقیم بر افزایش فروش تاثیر مثبت دارد.

بنابراین می توان کمپینی بجز افزایش فروش طراحی و اجرا نمود. نکته دیگر اینکه در انتخای پیام کمپین تبلیغاتی، بر یک ویژگی و یا خصوصیت برند، محصول و یا خدمت تاکید کنید. اینکه بخواهیم چندین ویژگی را با هم در نظر بگیریم بر ذهن مخاطب تاثیر زیادی نخواهد داشت. انتخاب مهمترین ویژگی محصول و تمرکز بر آن می تواند چاره ساز باشد.

به عنوان مثال استفاده از دوچرخه می تواند مزیت های زیادی برای انسان داشته باشد. شرکت دوچرخه سازی با تمرکز بر روی یک ویژگی مثلا کمک به تندرستی و سلامتی افراد به موفقیت بیشتری می رسد تا اینکه لیستی از مزیت های استفاده از دوچرخه را به مخاطب انتقال دهد.

برای طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق و حرفه ای، توصیه می شود از خدمات مشاوره شرکت خدمات کسب و کار راحت کد Rahatbin بهره مند شوید. راحت کد با تجربه موفق در راه نادزی کمپین های تبلیغاتی برای شرکتها و سازمانهای مختلف بهترین برنامه ها را به شما پیشنهاد می کند.

انتخاب هدف از اجرای کمپین مهمترین بخش برنامه است

چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم

You May Also Like