اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

اشتباهات طراحی سایت که بر کسب‌وکارتان اثر منفی دارد!

اگر مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید میدانید که وب‌سایت ستون و پایه اصلی کسب‌وکار شماست که سقوط آن به معنای نابودی کامل سرمایه شما خواهد بود. از آنجایی که این روزها مشتریان بالقوه بیشتر از آنکه از طریق فروشگاه یا دفتر فیزیکی به شما برسند از طریق وب‌سایت شرکت به دریافت خدمات و محصولات برند شما می‌پردازند مهم است که برای موفقیت در مسیر تجارت الکترونیک یک وب‌سایت با طراحی خوب داشته باشید. از این رو در این مقاله از راحت کد به رایج‌ترین اشتباهات طراحی سایت پرداخته‌ایم که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

طبیعتاً داشتن یک وب‌سایت با طراحی منحصربه‌فرد که عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد این توانایی را دارد که به شما در توسعه و گسترش کسب‌وکارتان کمک کند، نباید فراموش کنید که یک سایت با طراحی بی‌عیب و نقص تأثیر بسیار زیادی بر کسب رضایت حداکثری از سمت مشتریان بالقوه دارد و آن‌ها را به قطعی کردن خرید و یا دریافت خدمات از شما ترغیب می‌کند. هر اشتباهی در طراحی وب‌سایت، می‌تواند به سرعت تمام تلاش شما را در مسیر رشد و جذب بازدیدکنندگان بیشتر نابود سازد!

معمولاً می‌بینیم که مقالات زیادی درباره‌ی اقدامات صحیح برای طراحی سایت نوشته می‌شود اما در این میان کمتر به رایج‌ترین اشتباهات طراحی سایت پرداخته شده است. آیا شما می‌دانید برای بهبود اوضاع کسب‌وکار آنلاین خود باید از انجام چه کارهایی اجتناب کنید؟

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است فرایند خرید یا دریافت خدمات از وب‌سایت شما را برای مشتریان با مشکل روبرو سازد. مهم‌ترین این عوامل شامل نویگیشن ضعیف،  اسکرول طولانی، اجرا نشدن بخش‌های مختلف، دیر لود شدن محتوا و وجود پاپ آپ های مزاحم است که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. وب‌سایتی که با مشکلات این‌چنینی دست‌وپنجه نرم می‌کند به سرعت از لیست وب‌سایت‌های فروش یا خدماتی قابل‌اعتماد برای کاربران حذف خواهد شد. اگر تصمیم ندارید مخاطبان هدف خود را از صفحات وب‌سایتتان دفع کنید در ادامه این مقاله از راحت کد همراه ما باشید.

اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

طراحی سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

پیش از اینکه به جزئیات  رایج‌ترین اشتباهات طراحی سایت بپردازیم، اجازه دهید توضیح مختصری درباره‌ی طراحی وب‌سایت و نقش آن بر کسب‌وکار شما ارائه دهیم. شما به عنوان مدیر یا صاحب یک کسب‌وکار آنلاین باید با اهمیت طراحی وب‌سایت آشنا باشید. پیش از این ما مقاله از مجزا با عنوان طراحی سایت چیست بر روی مقاله راحت کد منتشر کرده‌ایم اما اگر بخواهیم به طور خلاصه توضیحاتی دراین‌باره ارائه دهیم باید گفت طراحی وب فرآیندی است برای ساخت استراتژی، مفهوم‌سازی و ارائه اطلاعات و عملکرد کلی کسب‌وکار ما در قالب یک طرح‌بندی زیبا و جذاب به نام سایت!

محتوای متن، تصاویر، فیلم‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها، عناصر و اشکال مختلف مانند دکمه‌ها، فرم‌ها، نمادها اجزای بصری طراحی وب را تشکیل می‌دهند و سرعت وب، ناوبری، تجربه کاربری، تعامل با کاربران، معماری فنی سایت و سئو بخش عملکردی آن را برعهده دارند.

اکنون که تا حدودی با طراحی وب و چرایی اهمیت آن آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به رایج‌ترین اشتباهات طراحی سایت بپردازیم.

اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

7 اشتباه رایج در طراحی سایت

درست است که اشتباهات ما در هر مرحله از زندگی و در هر بخشی از کسب‌وکارمان باعث ایجاد تجربه‌های مثبت می‌شود اما نباید فراموش کرد که بخشی از این اشتباهات نه تنها به تجربه تبدیل نخواهد شد بلکه ممکن است تمام زحماتتان را نابود سازند. در ادامه 7 مورد از اشتباهات طراحی و ساخت سایت که باید به طور جدی از آن‌ها اجتناب کنید را برایتان نوشته‌ایم.

  1. پیمایش یا Navigation ضعیف

نویگیشن یا پیمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید در طراحی وب‌سایت به آن اهمیت داد. شاید برایتان پیش آمده باشد که در جریان یک خرید اینترنتی حسابی سردرگم شده باشید! در مقابل وب‌سایت‌هایی وجود دارند که مخاطبان پس از ورود به آن‌ها به راحتی مراحل خرید را طی کرده و به مرحله‌ی پرداخت می‌رسد. این مورد که بر تجربه کاربری بسیار اثرگذار است را نویگیشن می‌نامیم.

می‌پرسید تجربه کاربری چیست؟ این بخش شامل طراحی هرآن چیزی است که تعامل مخاطب با شما و کسب و کارتان را افزایش دهد. یک متخصص طراحی وب وظیفه دارد برای ایجاد یک ارتباط واقعی با مخاطب تلاش کند، به این معنی که نیازهای کاربر را از پیش شناسایی کرده و حین طراحی سایت به دنبال راه‌هایی ساده و در دسترس برای پاسخ به این نیازها باشد. بی‌شک سردرگم شدن در یک وب‌سایت‌ فروش محصول یا دریافت خدمات برای هیچ کاربری خوشایند نیست و حتی می‌تواند مشتریان بالقوه را هم از صفحات سایت دور کند. آیا شما به چنین سایتی اعتماد می‌کنید؟

گذشته از تجربه کاربری و سردرگم شدن مخاطبان کرولرهای گوگل هم برای چنین سایتی امتیاز منفی لحاظ خواهند کرد. اگر سلسله مراتب سایت شما برای موتورهای جستجو قابل پیگیری نباشد به ندرت ممکن است که در ردیف سایت‌های معتبر به بازدیدکنندگان معرفی شوید. پس حسابی مراقب باشید که در طراحی سایت به نوار نویگیشن و نحوه لینک سازی صفحات دقت کنید.

  1. کند بودن سرعت وب‌سایت

یکی دیگر از اشتباهات طراحی سایت که کسب‌وکار شما را تهدید می‌کند سرعت پایین لود صفحات است. زمانی که هدف اصلی در دنیای تجارت الکترونیک سرعت بخشیدن به انجام کارهاست اگر شما وب‌سایتی با سرعت پایین داشته باشید قطعاً از رقبای سریع خود جا می‌مانید. شما چند دقیقه به لود شدن صفحات یک وب‌سایت زمان می‌دهید؟ حرف از دقیقه برای کاربران فضای مجازی بسیار زیاد است یک وب‌سایت خوب باید در کمتر از 8 ثانیه صفحه موردنظر را به طور کامل برای بازدیدکننده بارگذاری کند!

مهم نیست کیفیت خدمات شما به نسبت رقبا چقدر بیشتر باشد یا قیمت محصولاتتان را چقدر منصفانه تنظیم کرده باشید، در هر صورت یک وب‌سایت سریع که اطلاعات موردنظر را تنها با یک کلیک به مخاطبان ارائه می‌دهد فارق از کیفیت محصول یا خدماتش پا را فراتر از کسب‌وکار شما گذاشته است.  در طراحی وب‌سایت قالبی را انتخاب کنید که ساده اما سریع باشد همچنین بسیار مهم است که خدمات هاستینگ را از شرکتی معتبر با پشتیبانی قوی دریافت کرده باشید.

  1. عدم توجه به طراحی موبایل فرندلی

سومین اشتباهی که ممکن است که بدنه‌ی کسب‌وکارتان لطمه وارد کند نداشتن طراحی قوی برای اجرای سایت شما در صفحات تلفن همراه است! در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران فضای مجازی برای خرید یا دریافت خدمات از وب‌سایت‌ها از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. اگر برای اجرای وب‌سایت خود بر روی صفحات تلفن همراه برنامه‌ریزی نداشته باشید قطعاً بخش زیادی از مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد.

حالا دیگر گوگل هم امتیاز ویژه‌ای برای آن دسته از وب‌سایت‌هایی قائل است که طراحی موبایل فرندلی دارند یا به عبارت دیگر طراحی سایت خود را برای نمایش در صفحات موبایل بهینه کرده‌اند.

  1. نداشتن تگ H1

اگر می‌خواهید از جایگاه خوبی در موتورهای جستجو بهره‌مند شوید باید تگ H1 را جدی بگیرید. این تگ اولین چیزی است که توسط ربات‌های موتورهای جستجو کرول می‌شود. اما خاصیت تگ H1 چیست؟ در واقع گول برای معرفی شما به مخاطبان هدف نیاز دارد از محتوای سایت شما خبر داشته باشد. عناوین اولین بخشی هستند که موضوع اصلی صفحات وب‌سایت شما را بازگو می‌کنند.

اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

  1. بارگذاری فایل‌ها با حجم بالا

ما با شلوغ شدن صفحات وب‌سایت و بارگذاری عکس و فایل‌های مختلف بر روی صفحات مخالفیم اما اگر به هر دلیل وسوسه شدید تا هنگام طراحی سایت و طراحی صفحات مختلف از تصاویر یا فیلم‌هایی برای معرفی بهتر کسب‌وکارتان استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید با این کار حجم زیادی از وب‌سایت خود را اشغال کرده و درنتیجه سرعت لود صفحات را پایین می‌آورید.

اگر منطقی باشید باید بپذیرید که بازدیدکنندگان وب‌سایت ترجیح می‌دهند به جای صبوری برای باز شدن سایتی با محتوای بسیار باکیفیت یک سایت ساده اما پرسرعت را تماشا کنند. البته این به آن معنا نیست که می‌توانید برای طراحی سایت خود از تصاویر بی‌کیفیت استفاده کنید تا سرعت تحت تأثیر قرار نگیرد بلکه ما می‌گوییم به حداقل تعداد محتوای تصویری رضایت دهید و در بارگذاری تصاویر با حجم بالا زیاده‌روی نکنید.

  1. عدم تلاش برای حذف پاپ آپ‌های مزاحم

یکی دیگر از اشتباهات طراحی سایت استفاده بی حد از پاپ آپ هاست. اجازه دهید ابتدا توضیح مختصری درباره‌ی پاپ آپ به شما بدهیم. همه تجربه این را داشته‌ایم که حین قدم زدن در خیابان عده‌ای بی‌وقفه سعی در ارائه تراکت‌های تبلیغاتی به عابران داشته باشند! خیلی اوقات دریافت این ترکت هایی که به زور در دستمان گذاشته می‌شود خوشایند نیست. پاپ آپ ها تراکت‌هایی از نوع مدرن هستند که ناخواسته باید به تماشای آن‌ها تن دهید.  پاپ آپ در واقع نوعی تبلیغ اینترنتی است که پس از ورود به یک سایت در صفحه‌ای کوچک و جداگانه برای شما باز می‌شود.

بسیاری از کسب‌وکارهای برای طراحی سایت خود مجبورند تا حدی از این پاپ آپ ها استفاده کنند اما اگر در استفاده از تبلیغات حد را رعایت نکنید احتمالاً باعث فرار مشتریان بالقوه از سایت خود خواهید شد! گوگل سایت‌هایی که پاپ آپ‌های آزاردهنده و مزاحم برای بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند امتیاز منفی لحاظ می‌کند. از آنجایی که بقای کسب‌وکار آنلاین شما به رتبه‌بندی گوگل وابسته است با استفاده از این پاپ آپ های مزاحم به زودی از رینگ رقابت خارج خواهید شد.

  1. اسکرول بی‌نهایت

با اسکرول بی‌نهایت در صفحات وب‌سایت خود برای کسب‌وکارتان امتیاز منفی می‌خرید! علاوه بر این بسیاری از بازدیدکنندگان علاقه‌ای به اسکرول طولانی در صفحات وب‌سایت شما را ندارند. به همین دلیل به جای اینکه محتواها را بی‌وقفه در پشت سر هم ردیف کنید بهتر است دسته‌بندی مشخصی ارائه داده و هر بخش از محتوای سایت خود را در صفحه‌ای مجزا قرار دهید. فراموش نکنید که ربات گوگل توانایی اسکرول کردن مطالب وب‌سایت شما را ندارد درنتیجه بخشی از صفحه که در لود اولیه دیده نشود را ایندکس نخواهد کرد!

اشتباهات رایج در طراحی سایت - راحت کد

طراحی سایت با راحت کد

اگر هیچ تخصصی در حوزه طراحی و ساخت سایت و اپلیکیشن ندارید بهتر است راه اندازه سایت خود را به یک تیم متخصص بسپارید. ما در راحت کد برای استارتاپ های نوپا شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم، کافیست طراحی سایت نوپای خود را به تیم طراحی وب‌سایت راحت کد بسپارید و دیگر هیچ نگرانی درباره برندینگ و سئو آن نداشته باشید.

با راحت کد دیگر ترس از اشتباهات طراحی سایت بی‌جاست! ما در مجموعه راحت کد با هاستینگ (Hosting) و سئوی سایت، سرعت و جایگاه عالی سایت شما را تضمین می‌کنیم. در گروه ما مجموعه‌ای از بهترین گرافیست‌ها و کد نویسان همراه شما خواهند بود تا هر نوع سایتی را برای شما کد نویسی و طراحی کنند. همچنین شما می‌توانید از طریق لینک زیر نمونه کارهای طراحی سایت تیم راحت کد را با جزئیات مشاهده کنید.

اشتباهات طراحی سایت که بر کسب‌وکارتان اثر منفی دارد!

You May Also Like